۱۳۹۱ خرداد ۴, پنجشنبه

و امامی بی‌حاشیه که به شیعیان یادآوری شد!

مدت‌ها پیش بود که ایده‌ای با مضمون یادآوری امام نقی به شیعیان در شبکه‌های مجازی شکل گرفت و ظرف مدت کوتاهی تبدیل به کمپینی وسیع از طنزهای کوتاه و بلند در فیسبوک، توئیتر و فرندفید شد و پس از آن بود که جمع کوچکی از شیعیان تکانی به خود دادند و به خاطر گرامی‌شان آمد که امامی هم در ته جدول لیگ 12 تیمی‌شان حضور دارد که گویا تاکنون مورد کم‌لطفی قرار گرفته است. خاطرم هست همان زمان به همت بلند تعدادی بچه شیعه‌ی خودجوش وبلاگی برای مقابله و شناسایی هتاکین ایجاد شد و با برداشتن و انتشار اطلاعات شخصی از صفحات فیسبوک ایرانیانی که در آن پیج، عضویت فعال داشتند، سعی در ترساندن جمعیتِ یادآور کردند. البته که بیشتر تلاشی مذبوحانه بود. پیش از این تصور می‌شد امام و هوادارانش از حاشیه به دورند و چندان علاقه‌ای به قرار گرفتن زیر نور فلاش دوربین‌ها و رویارویی با میکروفون‌ها و تصاویر تلویزیونی ندارند و ترجیح می‌دهند به دور از مطبوعات در همان انتهای جدول شوت بزنند. اما دیری نپایید که آوازه‌ی نقی و قابلیت‌های نهفته‌اش پس از هزارواندی سال رسانه‌ای شد و رفته‌رفته وی با حضور فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی، خود را به صدر توجهات عمومی رساند، به طوری که به همراه هر اتفاق و خبری که در جامعه رخ می‌داد بلافاصله واکنش یا روایت نقی هم از آن واقعه نقل و منتشر میشد و این مهم برای هواداران دستاوردی ارزشمند تلقی میشد، چرا که امام توانسته بود به طرز معجزه‌آسایی خود را از انتهای لیگ بالا بکشد. این مرز از محبوبیت تا بدان‌جا پیش رفت که در هفته‌های اخیر امام با وارد شدن به متن ترانه‌ای از شاهین نجفی و ایفای نقش به عنوان شخصیت اول آن روایت، بالاخره توانست توجه ملایان و همکاران سابق خود را در حوزه‌های علمیه جلب کرده و کار تا بدان‌جا بالا گرفت که آخوندهایی که تا دیروز جز رگ‌های عضو شریف‌شان چیزی متورم نمی‌شد، این بار رگ غیرت شیعی‌شان نیز در همان ابعاد رشد کند و سرانجام دستور به قتل خواننده‌ی مذکور دادند.
پس از این تجربه بود که می‌توان به جرات ادعا کرد "کمپین یادآوری امام نقی به شیعیان" به بار نشست و امام مورد بحث که تا دیروز، مظلوم و بی‌حاشیه تلقی میشد امروز دیگر تنها در صدر توجهات غیرمسلمانان و به منظور طنز نیست و خودِ شیعیان هم از طرق مختلف سعی در تجلیل از ارزش‌های آن نقی بزرگوار دارند. در یکی از آخرین اقدامات‌شان در عرصه مجازی اعلام کرده‌اند برای پاسخ به خواننده‌ی صهیونیست (شاهین نجفی) شب شهادت امام نقی که نگارنده دقیقا نمی‌داند سالگرد چندم ایشان است و حوصله‌ی تحقیق هم در این زمینه ندارد، قرار است به مدت 10 دقیقه تمامی سایت‌های ایرانی قطع و برای کاربران زیارت جامعه‌ی کبیره که متعلق به امام دهم هست پخش شود. البته پانوشت هم شده است که این اقدام خودجوش و در اختیار مدیران سایت‌ها است.
از این موضوع که بگذریم و پا به فضای خارج از مجاز و دنیای شهری بگذاریم چندین روز است که در قم بیلبوردهای مختلفی به مناسبت سالگرد امام مذکور در جای‌جای شهر نصب شده است که حاوی اطلاعاتی پیرامون مراسم عزاداری برای نقی می‌باشد. اما نکاتی هم در خود جا داده است که برای من جالب توجه می‌نمود. اول اینکه باید به حجم وسیع این بیلبوردها اشاره کنم که تهیه‌اش نیازمند بودجه‌ای نه چندان محدود است. به دیگر بیان این هزینه‌ها را باید از مضرات یادآوری به شمار آورد! مورد دوم به عنوان آن باز می‌گردد که به راستی مرغ پخته را نیز به خنده وامی‌دارد. "دسته‌های عزاداری فداییان امام هادی" آخر امام مرده مگر نیاز به فدایی دارد! از آن گذشته تا سال پیش هیچ کدام از این دسته‌ها و عزادارها وجود خارجی نداشتند و تنها اف.سی حسین که در جایگاه سوم لیگ حضور دارد توان دسته‌سازی در بین شیعیان داشت و گویا از فصل جدید می‌بایست نقی را به عنوان رقیبی سرسخت به شمار آورد. اما جالب‌تر از همه که گواه کلام پیشین هم هست نوشته‌ایست که زیر عنوان ذکر شده است. "لبیک یا خامنه‌ای لبیک یا حسین است" از هر چه بگذریم این قسمتش برای من شیرین‌تر و البته درک‌ناپذیرتر بود! گویا نقی آنقدر معروف و شناخته شده است که خامنه‌ای و حسین هم برای چهره کردن خود دست به دامان ایشان شده‌اند.
به هر روی آنچه نمایان و کتمان ناپذیر است روند سریع و روبه‌رشد تقدس‌زدایی از بت‌واره‌هایی‌ست که صدها سال در اذهان جامعه از کوچک و بزرگ پرورش داده بودند و امروز هر چه بر گستره‌ی رسانه‌ها و ارتباطات جمعی افزوده می‌شود، دیوارهای سانسور و عقب‌ماندگی بیش از پیش فرو ریخته و این به بزرگتر شدن شعاع دایره‌ی شعور و بالابردن آستانه‌ی تحمل در برابر نقد و به چالش کشیدن عقاید فردی خواهد انجامید که در این مسیر استفاده از طنز در هر شکل و فرمی همیشه راه‌گشا بوده است. به امید آنکه زدودن هر جریان خرافی که عمدتا ریشه در باورهای مذهبی عموم دارد، بتواند یک گام ما را به سوی جامعه‌ای ایده‌آل و فرهنگی دموکرات سوق دهد.


۳۲ نظر:

  1. هم آموزنده هم سرگرم کننده. آفرین.

    پاسخحذف
  2. قلم خوبی داری، آفرین!
    کمپین را میشه نخستین گام مهم در جهت تقدس زدایی از اسلام در ایران نامید. گام های خلاقانه دیگه هم باید برداشته بشه تا این فرآیند نهادینه بشه و در اذهان مردم عادی جا بیفته. چندان مطمئن نیستم که فرآیند تقدس زدایی با سرعت در حال گسترش در سطح جامعه است اما امیدوارم حق با شما باشه. آنچه که مهمه اینه که امروز دیگه مانند گذشته نیست که چند روشنفکر به زبان بی زبانی و با ترس و لرز مقدسات را نقد کنند. امروز هزاران نفر از مردم عادی در نبرد مقدس تقدس زدایی، :)، شرکت کرده و مهم تر اینه که به زبانی که مردم عادی می فهمند و خوششان میاد سخن میگن. من حتی شنیدم که برخی از طنزهای کمپین به شکل اس ام اس در داخل ایران دست به دست میشه که کار بسیار خوب و موثریه.

    پاسخحذف
  3. جزو معدود کمپین های اثربخش در ایران بود واقعآ

    پاسخحذف
  4. آورین، آورین...

    پاسخحذف
  5. اعتقاد شخصی به امامت کجاش خرافات است؟بیاییم با مقدسات دینی مردم بازی نکنیم. این کار در هیج کجای دنیا مرسوم نیست بر شاخ نشسته ایم و بن میبریم دوستان

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به شرطی که آن امام را تو کون ما نکنند.

      حذف
  6. دوست عزیز ایجاد فرهنگ تقدس برای هر چیزی نشانه خرافات است . خواه آن چیز یک انسان باشد، سنگ باشد و یا یک کتاب.

    پاسخحذف
  7. آلت تمام مردم دنيا تو دهن شاهين نجفي حرام زاده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. منم موافقم.
      پسنهاد میکنم که به خاطر این پیشنهاد سازنده اول از آلت مادر حضرتعالی شروع کنیم.

      حذف
  8. هیچ انسان ازاده ای با هر مرام و مسلکی به خود اجازه توهین و به سخره گرفتن باورها و عقاید دیگران را نمی دهد، تب مخالفت با جور حکومت ما رو در دامان بیماری های دیگر نیاندازد!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. به شرطی که آن امام را تو کون ما نکنند.

      حذف
    2. سلام خسته نباشید در مطالعاتم به جمله ای برخوردم که شما خواهان فرهنگی دموکراتیک هستید که الحمد الله در جوامع حاکم است اما به دلیل اعتقادات خشکه مذهب ها این فرهنگ به ما نرسیده با اینحال
      من به عنوان یک مسلمان شیعه حق طلب معتقدم اگر مردم به مساله ای معتقدند چرا هم نوعانشان را اگاه نکنند اگر میتوانید باسند ومدرک محترمانه ونه با توهین به اعتقادات مردم بامن در این باره ثحبت کنید ودلیل بیاورید من جیمیل خواهرم را به شما میدهم از طریق این جیمیل برای اثبات حقانیت سخنانتان برای من ودوستانم استدلال های منتقی وبدون توهین به ممقدسات مردم بیاورید op9988a@gmail.com
      باتشکر وبه امید هدایت من یا شما مسعود استهبدی

      حذف
  9. لعنت خدا بر شاهین نجس و حرام زاده
    اگه راست می گه خودشو نشون بده ببینه چه بلایی سرش میاریم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. صبر کنید خود نقی این کارو بکنه خوب !

      حذف
  10. انصافا چقدر در مورد این امامی که میگین و ازش دفاع میکنید اطلاعات دارید .یهو براتون عزیز شده!!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. فردا پس فردا همه جا پر میشه از روایات و احادیث در مورد نقی، خط تولید این روایات شرو ور ها هم که در قمه،

      حذف
  11. بله من هم قبلا دیندار بودم (شما بخونید خواب بودم)

    پاسخحذف
  12. کسی که به مقدسات انسانها توهین کنه شرف و انسانیت نداره. همین و بس

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. عرض شود خدمت شما که بنده به یک مذهبی‌ اعتقاد دارم که میگه خونه شیعیان مباح است و هر جا که آنها رو رویت کردین آنها رو به دو قسمت مساوی تقسیم کنین. این هم بگم اصلا خوشم نمیاد به اعتقادم توهین بشه.

      حذف
  13. shoma agar be eteghadat khodetun motaghed hastid bashid va to kerdaro raftare khodetun baham har jur 2st darid bar khord konid vali hagh nadarid be eteghadate baghiye tohin konid. ba in kar faghat be pooch budan va tohi budane khodetun ezaan mikonid ke ba takhrib eteghadte digaran mikhayd pishraft konid

    پاسخحذف
  14. یا نقی بیا اینا رو سنگ و سوسک کن

    پاسخحذف
  15. شما فکرمیکنید که این معادن سنگ ازکجا آمده از این حرفها زدن این نتیجه داره ازماگفتن

    پاسخحذف
  16. درود به بی ربط نازنین... جاتون پیش ما چند روز هست که خالیه.. امیدوارم صرفاً جـهت عزاداریهای مربوطه به نقاط خوش آب و هوا سفر کرده باشید... در ضمن با تـوجه به عکس تازه پروفایلتون خیلی سریعتر از اونچه انتظار میره دارید پـیر میشید.. مراقب خودتون باشید :)
    تـرنـُم

    پاسخحذف
  17. درودی دیگر به بی ربط گرامی
    من هر ازگاهی سری به اینجا میزنم شاید نوشته ای تازه ازت بـبینم.. برای اثبات ادعام اینبار پیامی هم نوشتم ؛) امیدوارم هـرکجا هستی شاد و پیروز باشی

    تـرنُم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بیکران بر ترنم عزیز، دوست باوفا و گرانقدر خودم
      خیلی خوشحالم کردی با پیغامت، قرار بود 2 ماه برم شد 6 ماه
      از این به بعد بیشتر میام. آزادگی هم سر خواهم زد. میرور را دیدی لپش رو بکش :-) خوب باشی

      حذف
    2. نـیا جان سپاس از پیامت

      چـقدر خـوشحال شدم و برات پاسخی هم در وبلاگ خودم نوشتم... با مـیرور خـیلی وقـت هست که قـهرم :) اگر 15 بـهمن که سالگرد زادروزش هست رفـتی اون طرفـها از طرف مـن گـوشـش رو بـجای لـپهاش بکـش ؛)

      میگم ها.. هروقت که میام اینجا و کلمه "بی ربط" رو میبینم یاد کاربران باسواد سایتی که درش باهات آشنا شدم می افتم که حتی از خوندن یک نام ساده هم عاجز بودند اما ادعاهاشون فلک رو شکافته بود... هنوز نفهمیدم که تـو چطوری با اونها کنار میومدی :)) زحمتی میکشم از مردم نادان که مـپرس !!

      خلاصه حالا که میرور رو از وصیتنامه ام خـط زده ام .. اگر یک مادر بزرگ با حال که اهل انواع ورزشهای رزمی و بزمی هـسـت نیاز داشتی بهم خـبر بده :))

      راستی.. دیدی که "آغا" هم برای مبارزه با دژمن وارد فیسبوک شده اند؟.. چشم همه ایرانی ها روشن :)

      مـنتظر نوشته های تازه ات خـواهم بود
      پاینده بمانی

      حذف
  18. ای بابا
    چرا قهر کردید؟ مادربزرگ که با نوه‌اش قهر نمی‌کنه که. لطف داری به من، باعث افتخار هست همچین مادربزرگ اهل حالی داشته باشم. درباره سایتی هم که گفتی نظری ندارم؛ پیشکش بروس‌علی و شهناز :-))
    میگم حالا که آغا هم رفته فیسبوک تو بیا بیرون دیگه، جاش بیا فرندفید :-)) اینقدره خوبه، کلی فرهیخته و روشن‌فکر داره، هم‌زمان هم آدم رو جوون میکنه هم پیر؛ به جان خودم! :-))

    همیشه خوب باشی؛ من وقت آزادم که بتونم بیام نت نسبت به گذشته نصفِ نصفِ نصف شده؛ با این حال شما همیشه در گوشه‌ای از ذهنم هستید. خوشحال میشم بیشتر در تماس باشیم

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شما مادر بزرگ هارو دست کم نگیر جـانم... قـهر که خوبـشه، اسمتو از وصیتنامه شون خط میزنند ؛)
      البته خودم بعدش از کلمه ای که استفاده کردم خـنده ام گرفت.. اون مال وقـتیه که جایی برای آشتی وجود داشته باشد.. من باید می نوشتم قـطع رابطه یا چیزی شبیه به این

      نـیا جان توی فرندفید اکانت دارم اما هرگز با اون محل نتونستم رابطه برقرار کـنم :(
      دوستان در حال راه اندازی یک محل تازه هستند برای دور هم بودن که هروقت آماده بهره برداری شد بهت خبر میدم اگر دوست داشتی اونجا بهم سر بزن.. وبلاگ هم که همیشه میشه پیام گذاشت.. تا اونزمان هروقت دیدی نیاز هست من جایی از کسی پوزش بخوام پیش پیش بهم خبر بده ؛) :))


      پاینده بمانی

      حذف
  19. ای بابا... آخه شما خیلی خوب بودید با هم که :-( بازم خودت کاملا عاقل و بالغی، و من به درایت شما اطمینان کامل دارم؛ درباره فرندفید هم حق داری، اونجا محیطی هست خاص که یک عده مریض دور هم جمع شدیم :-))) حتما خوشحال میشم یک محیطی باشه دور هم باشیم. من برا شما احترام زیادی قائل هستم. در هر صورت شما به پیوست کامنت بعدیت دو نسخه پوزش‌خواهی بفرست من خودم دلالت میدم به مخاطبین :-)) مراقب خودت باش :*

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. روزگاراست آنكه گه عزّت دهد، گه خوار دارد
      چرخ بازيگر از اين بازيچه ها بسيار دارد...

      درود نیای نازنین... این نوشته شما جهت تشویق (به کلیه فعالیت ها) در سایت "تـارگاه" لینک شد
      نیا جان همونطور که نوشته بودم میتونی من رو همیشه در این مکان تازه "تارگاه" پیدا کـنی دوست من... خیلی هم خوشحال میشـیم(همگی) اگر نوشته هات اونجا لینک بـشند... "تارگاه" براه افتاده تا وبلاگ نویسان رو به فعالیت بیشتر تشویق کـند! و مدیریتش از دید من تایید شده هست.

      http://www.targah.com

      پاینده بـاشی دوست عزیزم

      پاینده باشی

      حذف