۱۳۹۰ آذر ۷, دوشنبه

ژانر جدید روشن‌فکری در اپوزیسیون ایرانی!

یک ژانر جالب روشن‌فکری هم مد شده در بین اپوزیسیون ؛ یک عده فکر می‌کنن اگر یکی به نعل بزنن یکی به میخ و گاه‌ و بی‌گاه تحت لفظ دفاع از سرمایه و منافع ملی در درازمدت از جمهوری اسلامی دفاع مستقیم یا غیرمستقیم کنن، مثلا خیلی وطن‌پرست یا مردمی جلوه می‌کنن!

مثلا یارو به عنوان منتقد و تحلیل‌گر اومده در تلویزیون میگه با تحریم نفت مخالفم چون در آخر دودش به چشم مردم میره! یا اون یکی میگه تمام روند تغییر حکومت فقط باید در داخل ایران انجام بشه و ایرانی نیاز به کمک خارجی نداره! خب بگو پدرت خوب مادرت خوب انتخابات که مالیده است! اعتصاب همگانی هم که نشد! تظاهرات که هزینه های سنگین داشت! راهپیمایی سکوت که نتیجش اون شد! جنگ هم اخ هست و پیف! تحریم‌های بین‌المللی هم که تا الان همش کشک بود! حالا که بعد عمری غرب یک تکونی خورده تا شاید در تحریم نفت و بانک مرکزی جدیت به خرج بده باز یک عده‌ای میگن نه این راه‌حل نیست چون وضع اقتصادی ملت به هم می‌ریزه و سفره‌ها خالی میشه! خب ببم جان یک بارگی برو زیر پرچم جمهوری اسلامی لخت شو سینه بزن! تازه محرم هست مناسبت هم داره!!!

وقتی هنـر قدرتش را به رخ می‌کشد!


 طی این چند روز واکنش‌های مختلف و زیادی به ماجرای عریان شدن دختر مصری در فضاهای گوناگون مجازی دیده شد که نیازی به بازگو کردنش هم نیست . فقط قصد دارم اشاره‌ای کوتاه به عکس‌العمل برخی بلاگرها و کنش‌گران ایرانی داشته باشم در این بین که با لخت شدن و عکس گذاشتن از خود سعی داشتند از علیا حمایت کنند . هیچ هم قصد تقبیح ندارم، چرا که آن‌ها چنین پسندیدند و عمل کردند. تنها به عنوان دیدگاه شخصی معتقدم این عمل هیچ سودی برای دختر مصری نخواهد داشت و اگر قرار بر حمایت با عریان شدن باشد باید خود مصری ها از بدن‌های خود رونمایی کنند. وگرنه با پخش شدن عکس بلاگرهای زن و مرد ایرانی دردی از علیا ماجدالمهدی درمان نخواهد شد! اما در این بین برخی ازهنرمندان ایرانی هم به شیوه خود به حمایت برخاستند . کمی پیش متوجه شدم علیا در وبلاگ رسمی خود از کارتون‌های مانا و ازل استفاده کرده است و ناخودآگاه یاد عکس‌های دیگر افتادم که یقینا اگر از دید دختر مصری برایش مفید بود آن‌ها را هم در وبلاگ خود قرار میداد . وبلاگی که تا این لحظه بیش از 4میلیون بازدید کننده داشته است . از این لینک می‌توان عکس‌های علیا و کارتون‌های مذکور را دنبال کرد .



۱۳۹۰ آبان ۲۹, یکشنبه

قتلهای زنجیره‌ای / کلیپ




در زیر بلند این گنبد کبود
ما مردمان با دستهای زخمی و خون‌آلود
نقشی کشیده‌ایم همرنگ آفتاب، همزاد زندگی
در زیر این بلند ما کاکل سیاوش و سهراب بوده ایم




در واپسین روز آبان هفتادوهفت بود که پروانه و داریوش فروهر کاردآجین شدند. 24 ضربه‌ی چاقو به سینه پروانه و 11 ضربه در سینه همسرش داریوش . به قول نیلوفر بیضایی در تئاتر "یک پرونده و دو قتل" برای اولین بار در تاریخ این دوران سهم بیشتر به زنی داده میشود! قاتلین هنگام زدن فریاد می‌زدند : یا زهرا ...

داریوش فروهر  مبارز ضدحکومت سلطنتی و زندانی سیاسی در دوران شاه بود. وی که عقاید پان ایرانیستی داشت به رهبری حزب ملت ایران انتخاب شد و در جریان انقلاب ۱۳۵۷ به صف حامیان روح‌الله خمینی پیوست. پس از دوره‌ای وزارت در دولت موقت به مخالفت با حکومت اسلامی پرداخت و به زندان افتاد اما با دستور آیت الله خمینی با این برهان که او از مبارزان اصیل بوده‌است آزاد شد، و سر انجام در جریان قتل‌های زنجیره‌ای توسط مأموران جمهوری اسلامی به همراه همسرش پروانه اسکندری به قتل رسید.
 
ویدو کلیپ پیش رو در 3 قسمت تهیه شده است .
-سخنان مهدی کروبی درباره پروانه و داریوش فروهر در زمان ریاست مجلس
-گوشه هایی از بازجویی همسر سعید امامی
-بخشی از تئاتر  "یک پرونده و دو قتل" اثر نیلوفر بیضایی

مدت زمان 7:20




۱۳۹۰ آبان ۱۹, پنجشنبه

برای مردم لیبی ؛ از طهران تا طرابلس + پوستر

our present is your future
امروز ایران ، آینه‌ی فردای لیبی 
پوستر از نیـا

از طهران تا طرابلس تنها به فاصله‌ی کمتر از 33 سال ، سالیانی که در گذر تاریخ جایی اشغال نمی‌کند ولی نسل‌هایی را به ترکه جهل فلک خواهد کرد . جهلی که با فریب کاری دین پیشگانی که در طمع قدرت سده‌ها خون ریختند و هنوز تشنه‌اند . تشنه‌ی عفریته‌ای که برای آغوشش از جانِ زن و مرد و جوان و کودک هم خواهند گذشت . 33 سال پیش سیلی از ایرانیان به امید فردایی آزاد به خیابان‌ها ریختند و سرها شکستند تا دیو بیرون کنند و فرشته را بر تخت نشانند! مردمی که به گواه تاریخ و به گواه وجدان آدمی از رفاه و آزادی‌های اجتماعی چیزی لااقل کمتر از ملت‌های همسایه نداشتند و تنها به دنبال اختیار سیاسی بودند . انقلابی که پیروز شد ولی به فاصله تنها چند روز چه خون ها ریخته شد و طناب ها آویخته شد . چه شایستگانی از این مرز به سرای مرگ کشانده شدند. از ادیب و نظامی تا سیاست مدار و عامی ، همه قربانی سیاست های مذهبی خمینی و اطرافیانش بودند . فرشته ای که دیری نپایید نقاب از رخ برداشت و عریان و دیومنش به خونخواهی نشست.فرشته ای که لقب "امام" را با خود می‌کشید و وعده کرده بود که بر کرسی قدرت نخواهد نشست . فرشته ای که در زیر درخت سیب در نوفل لوشاتو قول آزادی و نوید دموکراسی می‌داد اما در روزی که بر کرسی قدرت تکیه زد دیوانه‌وار با مشروعیتی که از جهل وابسته به مذهب مردم می گرفت گفت : (( ما دیگر نمي‌توانيم آن آزادی را که قبلاٌ دادیم بدهیم و نمی‌توانیم بگذاریم این احزاب کار خودشان را ادامه بدهند. ما شرعاَ نمی‌توانیم مهلت بدهیم. شرعاَ جایز نیست که مهلت بدهیم. ما آزادی دادیم و خطا کردیم. به این حیوانات درنده نمی‌توانیم با ملایمت رفتار بکنیم. دیگر نمی‌گذاریم هیچ نوشته‌ای از این‌ها در هیچ جای مملکت پخش شود. تمام نوشته‌هایشان از بین می‌بریم. با این‌ها باید با شدت رفتار کرد و با شدت رفتار خواهیم کرد. این جنایتکارها که در بازداشت هستند متهم نیستند، بلکه جرمشان محرز است، باید فقط هویت آنها را ثابت کرد و بعد آنها را کشت. اصلاً احتیاج به محاکمه آنها نیست. هیچگونه ترحمی درمورد آنها مورد ندارد. اگر ما اينها را نكشيم، هر يكی شان كه بيايد بيرون ميرود آدم مي‌كشد. با چند سال زندان كار درست نمي‌شود.اين عواطف بچه گانه را كنار بگذاريد.))
سالها گذشت و خمینی رفت ولی خوی درنده و ضدانسانی‌اش را به ارث گذاشت و ایرانِ امروز که سرآمد شعور و فهم سیاسی در منطقه است، اما هنوز اسیر خمینی صفتانی که سخت به زین قدرت چسبیده اند و تا پای مرگ تک تک ایرانی‌ها ایستاده اند.
این روزها اما در کشورهای همسایه یا از همین خاور هستند ملتهایی که با شجاعت موفق شدند دیکتاتورهای خود را به زیر کشند  تا به آزادی های سیاسی دست یابند و سوار بر سرنوشت خویش باشند . از این ملت ها لیبی نمونه ایست بارز از حکمرانی سالها جهل و فساد و دروغ و فریبکاری . ایرانی که 33 سال پیش در آن جایگاه بود وقتی به دست بانیان دین افتاد تا این درجه از انحطاط سقوط کرد ؛ به راستی شریعت را با دموکراسی کاری نیست و کلامی تنها از سر صداقت خواهم گفت : مردم لیبی ؛ جوانان و روشنفکران لیبی ؛ سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران لیبی ، به جد هشیار باشید که در ورطه‌ای که ایران و ایرانی سالهاست سقوط کرده است ورنغلطید و از همین ابتدا ورود عمامه دار را به وادی تصمیم گیری برای آینده خود ممنوع کنید.
ایران ما  آینه‌ایست پیش چشم شما ، به راستی آزموده را آزمودن خطا نیست؟